Recenze FMA

17. listopadu 2009 v 13:01 | Winry |  FMA- další
Je pozdě večer a venku zuří bouře. Bratři Elricové se pokouší provést nemožné, největší tabu - alchymie oživení mrtvého člověka, svou milovanou matku.Ovšem ani tato nadaná dvojce nedokáže nemožné a tak se pokus nezdaří, ale alchymii nemůžete požívat nerozvážně, jako totiž říká zákon zachování hmotnosti nic nedostanete zadarmo a jakou cenu může mít lidský život? No nejspíš jen jiný život a ta i když je pokus neúspěšný vybírá si alchymie svou krutou daň mladší z Obou bratrů Alfons zmizí do temnoty, Eduardovi se naštěstí podaří Alfonsovu duši transformovat do opodál stojícího brnění, sám ale ztratí při rituálu nohu a při přenosu duše ruku. Nyní mají nový cíl, dostat svá těla zpět. To se jim může ovšem podařit pouze s kamenem Mudrců bájným artefaktem, který prý umí zákon zachování hmotnosti obejít…
Full Metal Alchemist je půvabné anime odehrávající se v jakési pseudoevropě na začátku 20.století. Je to velice příjemná změna - konečně jedno anime, kde nevidíte pořád jenom Japonsko a souboje katany na katanu. Společně s technikou zde funguje i alchymie, kterou se může naučit prakticky kdokoliv s tvrdou disciplínou nebo vrozeným nadáním. Technika je oproti skutečné Evropě sice trochu pozadu asi tak o 30 let. K samotné alchymii potřebujte jen vysokou koncentraci mysli a energie, přísady ze kterých se má daná věc skládat (kvůli zákonu zachování hmotnosti) a alchymistický obřadní kruh. V praxi to vypadá například tak, že například když porouchané rádio (se všemi součástkami) umístíte do kruhy a koncentrujete se na opravu, rádio se opraví, ovšem neuděláte z toho rádia třeba televizi
Příběh začíná kupodivu 4 roky po pokus o vyvolání matky (i když se po párd dílech vrací zpět), Edmá paži a nohu vytvořenou pomocí tzv. "auto-mail" (mechanická končetina napojená na nervy), zatímco Alfons je stále jen chodící a mluvící prázdné brnění. Edovi se povedlo dostat se do vládní vojenské organizace Státních alchymistů, díky čemuž se mohl dostat k tajným dokumentům. Potom, co s Alfonsem prozkoumali spoustu věcí ohledně kamene Mudrců, podařilo se jim zjistit že kněz ve vzdáleném městě Lior umí dělat "boží" zázraky. Krátce po jejich příchodu, kdy se seznamjí s obyvateli se jich ujme pohledná dívka Rose a odvede je na místo, kde se ve městě odehrává mše, na které velekněz oživí mrtvého papouška. Ed si všimne prstenu na knězově ruce a jelikož na boží zázraky nevěří, je mu jasné, že velekněz používá alchymii. Potom co ho navštíví a odhalí se mu jako Státní alchymista, kněz alchymii popírá a po Edově odchodu za ním pošle jednoho ze svých věrných, aby oba bratry zabil. Ed se zatím snaží přesvědčit Rose, že kněz je podvodník, a že jejího přítele neoživí. Přesně v tu chvíli na bratry zaútočí veleknězův poskok, pro bratry ovšem není problém zabijáka přemoci. Ed okamžitě jde na za veleknězem a vydírá ho, že prozradí jeho tajemství, když mu nedá kámen Mudrců, kněz odmítá a Eduarda pomocí kamene napadne. Ed s Alem uprchnou, když však kněz vyburcuje městečko proti Edovi jako ďáblově služebníkovi, vesničané Eda zajmou a kněz ho uvězní, Alovi se naštěstí díky Edovi podaří uprchnout. Za pomoci Rose (která objevila pravdu a velekněz se ji pokusil zabít) pak Eda zachrání a Edward v alchymistickém souboji velekněze zabije. Ukáže se, že kámen Mudrců, který kněz měl byl jen nehotový polotovar. Potom co všem lidem vysvětlí, co se stalo a že velekněz byl podvodník je lid přijme skoro jako hrdiny. A tak se bratři rozloučí s Rose a jdou po kameni Mudrců pátrat jinam. Nedlouho potom, co bratrové odejdou velekněz vstane z mrtvých a pokouší se lidi přesvědčit, že Edward a Alfons byli jen heretici a vrazi. Polovina města mu uvěří druhá ne a tak začne občanská válka ve městě Lior. Na konci dílu vidíme tři podivné postavy (jedním z nich je i velekněz, který se promění do jiné formy) bavící se o tom, jaké Eduard děla v nalezení kamene pokroky, a že on by mohl být jejich šance, ale že Envy bude muset hrát postavu velekněze o něco déle….(opravdu zevrubné díly 1-3)
No animace v kterém je FMA uděláno je pro mě zatím nejlepší co jsme zatím viděl a opravdu se mi moc líbí. Souboje a alchymie jsou tu taky velice dobře zpracované. Na někoho možná bude působit trochu zvláštním pohádkovým dojmem, ale mě se zdálo, že jde spíše o výhodu. Navíc jelikož jsou snad všechny postavy Evropané bylo by divné, kdyby měli asijský vzhled ne? :o) Takže animace určitě 10/10
Další věcí je hudba až na poslední opening jsou snad všechny openingy a endingy skvělé, v průběhu epizody jsme moc hudbu nevnímal, ale když už jsme si jí všimli tak vždy skvělé dokreslovala atmosféru 9,5/10
No postavy: Beze všech pochyb je pro mě Edward nejlepší postavou z anime vůbec až tak dobře na mě tenhle patnáctiletý chlapík působí, bohužel jeho bratr Alfons se moc nepovedl, za ty 4 roky co prožil v brnění se jeho osobnost vůbec nevyvinula takže je pořád stejný a dalo by se říct naivní a dobrácký jako 9 -leté děcko, ale to i tak je radost bratry sledovat v akci a nebojte se v pozdějších dílech bude o sobě Alfons uvažovat, jestli vůbec kdy žil takže potom už se tak dětinsky chovat nebude. :o) Skoro větší peckou než je Ed jsou všechny různé vedlejší postavy v FMA, ke každé se váže nějaký příběh, který se dovíte v průběhu seriálu. Žádná není vyloženě zlá ani vyloženě dobrá (no až na Ala), snad každá postava je tu skvěle a detailně vykreslena. Nebudu je tu vyjmenovávat jen stačí říct těšte se! 8,5/10 (ty body dolu jsou za Ala)
Děj: Příběh v FMA se mi moc líbil. Vypráví o všem možném, o špatnosti lidí jejich touhách a snech a o tom, že někdy se ten sen splní a někdy se rozplyne a s ním i lidský život. I když hlavním motivem je hledání kamene Mudrců postupně se cíl hlavních hrdinů mění. Nechci zde děj prozrazovat řeknu jen tohle příběh ve FMA se možná rozjede pomalu, ale pak nabere na rychlosti a vy se stanete závislými. A další neméně důležitá věc, FMA nese obrovské morální poselství všem lidem… ať už o tom jak špatné jsou války nebo tom, že to nejhorší člověku udělá vždy jen jiný člověk… 11/10
Celkově: Sečteno a podrženo FMA je prostě anime, které musíte vidět. Musíte si ovšem na těch 52 dílu + film udělat čas. Je opravdu nádherné a myslím že se bude hodně lidem líbit… a hlavně je tam Edwar a Roy :o)
Proč FMA sledovat?
Skvělá animace, skvělý příběh, skvělé postavy a velké morální poselství.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.